Masa kecil-kecil kalau ada siaran TV mengenai program jual barang dalam talian, admin suka tengok. Tengok je, bukan beli tau. Sehinggalah kini ia menjadi tren. Al Maklumlah, ada kalanya barang-barang yang dijual dalam talian sangat menarik dan lebih murah dari pasaran.

Tapi dalam banyak-banyak barang yang dipaparkan masa admin kecil dulu adalah sekeping besi aluminium. Apa hebatnya barang ni? Kegunaan yang paling menarik hati admin adalah ia mampu menyah beku ikan, daging atau ayam dengan cepat. Masa tu rasa macam best sangat kalau ada alat tu. Sebab ia boleh mempercepatkan kerja mak admin. Tak perlu lah lagi merendam ayam atau ikan.Tapi apakan daya, Kecil lagi. Ha, nampak tak bertapa prihatin nya admin masa kecil-kecil terhadap mak. Hehehe..

Maka lahirlah satu ilham untuk letakkan sahaja barang beku tadi atas bekas aluminium. Memang lah tak secepat alat yang dijual dalam TV tu. Tapi paling tidak ia masih mengekalkan khasiat ikan atau ayam berbanding direndam dengan air.

Tiba-tiba, admin terjumpa perkongsian dari En Syamsul Amir Abdul Manaf yang dikongsikan di dalam page Petua Ibu. Dia pun guna kaedah yang sama untuk nyah bekukan daging, ayam atau ikan yang baru keluar dari peti ais.

Berikut adalah cara yang digunakan untuk nyahbeku barang dari peti ais yang dilakukan oleh En Syamsul:

Caranya adalah dengan mengapit daging yang baru keluar dari peti sejuk dengan periuk besi dan tudung periuk besi dan biarkan selama 30 minit.. Anda akan dapat lihat kesannya

Apa logiknya guna periuk besi? Periuk besi berfungsi sebagai konduktor haba. Di sekeliling periuk besi tu ada udara. Haba suhu bilik akan dipindahkan dari udara kepada daging yang sejuk tu secara berterusan melalui proses “convection current” melalui periuk besi

Jadi, untuk memastikan ayam atau ikan tadi cepat dinyah beku kan, sebaiknya pastikan setiap permukaan ayam atau ikan tadi bersentuhan dengan permukaan periuk.