Dalam banyak-banyak kerja rumah yang paling ramai orang tak suka adalah lipat baju yang baru di basuh. Nak-nak jumlah isi rumah ramai, memang tak sudah kerja jadinya. Keadaan ini bertambah parah bila baju yang telah kering berlonggok berhari-hari. Cikgu Syikin Zahir ada tip dan petua untuk mak-mak yang berdepan dengan masalah ini.

Secara purata untuk seorang anak akan menyumbang minimum 3 pasang seorang SEHARI. Baju tido, baju sekolah, baju lepas balik sekolah. Kita andaikan 12pasang sehari.

Tapi kalau mak tangguh seminggu lipat kain.. Haaa.. Kira.. Kira.. Kan bertimbun jadiknya.

Ni semua akan mengganggu mental & emosi mak2 kan? Nanti mulala stress, nak marah, penat bertingkat2, sakit mata dan hati. Hiii… (mak-mak je memahami situasi gini)

LANGKAH 1

– Sediakan bakul untuk setiap anak
– Tulis nama di bakul so anak tahu itu bakul siapa
– Jangan beli bakul besar-cari yg sederhana aja.. Makin besar bakul, kecenderungan untuk “nanti la lipat” akan menggunung jua.. Kikiki

Kalau kita tak sempat nak lipat pon, lebih senang dan cepat kita nak buat carian baju untuk anak-anak

IKLAN

Pinjam gambar Nur Wanny. Nampak tak beza dia. Gambar atas dan bawah sama sahaja. Kain baju yang belum dilipat. Bezanya yang atas ada 1 bakul macam-macam saiz baju.
Yang bawah kita dah sort, tau dah baju sapa. Walaupun belum berlipat, kurang sakit mata mak-mak kan

LANGKAH 2

Percaya tak, Bagi setiap bakul tu, masa yg diambil untuk melipat tak sampai 10 minit pon. Kenapa?

Secara psikologi, nampak sikit baju dalam tiap 1 bakul. Sejooook hati mak nak melipat. Permainan emosi kat situ.

Pengkhususan: pantas sebab senang nak cari pairing baju tu. Dah lipat boleh letak setempat sebab kita lipat baju orang yg sama. Ini semua menjimatkan MASA.

Dan sekiranya kita perlu tinggalkan kerja melipat, kita tau berapa bakul yg belum dilipat. Daripada 4 bakul, tinggal 2.sekali lagi.. PSIKOLOGI.. kita nampak jumlah baju nak dilipat makin kurang.

MOTIVASI YESSSS! tinggal satu bakul je belum lipat maka lebih semangat nak melipat, berbanding lipat satu bakul tinggi menimbun, mak stress nampak banyakkkkk nau nak lipat!!!

LANGKAH 3

cara kita susun baju dalam almari anak. Cara ni pon cikgu jumpa dalam FB.. Lama dah. Bagus sangat. Dulu susun bertindih.

 

Sekarang dah pandai susun gini, anak2 pun senang nak pilih baju sendiri dan tak ada kes bila ada baju nak pakai, tau-tau dah tak muat. Lama sangat dalam almari dok lapis paling bawah